Kuski on laivan suuressa vastuuasemassa oleva kapteeni

Kuulin keskiviikkona 31.7. Hämeenpuiston ja Puutarhakadun risteyksessä sattuneesta onnettomuudesta, jossa 47-vuotias pyöräilijä ajoi nopeaa vauhtia suojatien yli ja törmäsi kääntyvään täysperävaunuyhdistelmään. Onnettomuuspaikalla olleen tuttavani mukaan pamauksen ääni oli kova ja uhri sai vakavia vammoja, kypärän käytöstä ei tietoja. Ajoneuvoyhdistelmä ryhmittyi poliisin tietojen mukaan vasemmalle kaistalle ja kääntyi siitä oikealle, sillä yhdistelmä ei muuten olisi mahtunut kääntymään. Molemmilla paloi vihreä valo, mutta yhdistelmä oli väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden. Tästä tilanteesta on kuitenkin vaikeaa valita esille vain jompaakumpaa osapuolta syylliseksi.

Samana päivänä Haukiputaalla 11-vuotias kypärätön pyöräilijä joutui auton alle suojatiellä. Miten on mahdollista, että kaksi suojatiellä tapahtunutta onnettomuutta on voinut sattua saman päivän aikana?

Eikä siinä vielä kaikki saman päivän ajalta. Ollessani lenkillä hälytystilassa oleva poliisiajoneuvo oli ajamassa suoraan ohi risteyksen, jossa farmari ja prätkä odottivat vasemmalle kääntymistä. Vihreä nuolivalo paloi, mutta farmari odotti, että poliisi pääsisi ajamaan turvallisesti ohi. Takana prätkäkuski painosti farmarikuskia jatkamaan matkaa tööttäilemällä jatkuvasti, vaikka poliisi ei vielä ehtinyt ajaa ohi. Siis painosti ajamaan vaaratilanteen kautta, olikohan motoristilla laput korvilla ja silmillä vai onko hänen hermostunut tila tehnyt hänestä sokean hyvään liikennekäyttäytymiseen? Jospa farmari olisi vain pakittanut, jotta tööttäilykin loppuisi.

Kovin montaa vaaratilannetta ei ole omista ajokokemuksistani jäänyt mieleen, mutta ehkä mieleenpainuvin lienee Prisman parkkipaikalla. Oli aika, jolloin parkkipaikka oli kulkuneuvojen ja jalankulkijoiden ruuhkauttama. Parkilta pois pääsemisestä ei meinannut tulla mitään ja kun aloin pakittaa, meinasin ajaa pariskunnan päälle. Onneksi he ehtivät väistää täpärästi, mutta sitä tapausta en hevillä unohda ja olen säikähdyksestä hyvin pahollani.

Mikä minulla siis meni vikaan? Olin hermostunut. Hermostunut autokuski tuottaa todennäköisemmin vaaratilanteita ja onnettomuuksia liikenteelle. Silti kuski on ison ja painavan laivan kapteeni. Toisaalta olen tähän asti ajanut noin 80 000 kilometriä ja viisi vuotta ilman ainuttakaan kolaria. Todennäköisesti siinä on auttanut se, että olen luonteeltani hyvin rauhallinen, vaikka minäkin hermostun joskus liikenteessä.

Mielestäni Suomen huonon liikennekäyttäytymisen syynä on etenkin siitä syystä, että tien päällä ajaa liian monta hermostunutta kuskia. Mikä siis neuvoksi? Analysoikaa tilanne, ennen kuin tartutte rattiin tai tankoon. Mikäli tunnistat olevasi levoton, saatat olla vaaraksi itsesi lisäksi muille. Mieti ja harkitse mielummin vaikka julkisen liikenteen käyttöä.

Lisäksi suojateiden kunnioitus Suomen liikenteessä on karannut lapasesta. Aivan, kuin siniset neliskulmaiset liikennemerkit sekä pianon raidat olisivat laitettu aivan turhaan. Jalankulkijoita ei päästetä helpolla ylittämään suojateitä, kuinka usein heidät edes huomataan? Pyöräilijät puolestaan tuntuvat yleensä ylittävän suojateitä autoilijoiden ollessa väistämisvelvollisia niihin nähden, mutta välillä meno on niin nopeaa. Aivan, kuin heillä menisi siinä jokin valtatie, oli sitten ahtaassa kaupungissa sijaitseva, jalankulkijoidenkin käytettävissä oleva reitti.

Pyöräilyn sääntöjä voi käydä kertaamassa vaikkapa Ylen sivuilla. Joskin tieliikennelaki tarvitsee päivittämistä, kuten Teppo Moisio esittää kolumnissaan.

Tuttavani kuoli pyöräillessään iskien päänsä todella pahasti hänen pyöräilykokemuksistaan huolimatta. Siitä lähtien olen kovasti oppinut arvostamaan kypärän käyttöä.

Tagged with: , , , ,
Kategoria(t): Finnish, Henkilökohtainen elämä, Yleinen

Jätä kommentti / Leave a Reply

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: